Lees hier het interview in Klassse met onze directeur, Sandra Flamen, over het lerarentekort.

“We zijn niet de enigen met openstaande vacatures. Dat hoor ik bij vrienden en in mijn netwerk van collega-directeurs. Een magere troost. Je wil niet dat leerlingen in september al uren in een volle studiezaal zitten. Het nieuwe schooljaar beginnen met 5 leraren te weinig, dat geeft heel veel stress. Ik vind het vreselijk om zo te starten.”

“Geen enkele reactie op de vacatures, zot hé. Vroeger had je minstens enkele kandidaten. Je kon kiezen. Nu ben ik al blij als iemand opdaagt met een onderwijsdiploma op zak of ervaring die een beetje aanleunt bij de vakken. Een paar collega’s nemen extra uren op. Ik vraag het niet. Ze bieden het zelf aan, voor de leerlingen. Ik ben dankbaar voor zoveel goodwill, maar het is geen structurele oplossing. Ik wil ook hun draagkracht bewaken.”

“Ondertussen werken we met flexibele roosters, iets wat we leerden tijdens corona. Leerlingen starten later of eindigen vroeger. Zo vermijden we die volle studiezaal. Tegelijkertijd zo veel mogelijk kanalen inzetten. Vacatures verspreiden naar de ouders, een persoonlijke mail naar de klassen waar een vakleraar ontbreekt. Het zorgt voor begrip, zelfs oplossingen. Ouders bieden aan om in te springen.”

“Een plan B? Ik blijf hopen dat de plekken snel ingevuld geraken. We schuimen Facebook-groepen af, screenen de VDAB-website op nieuwe cv’s en leggen contacten met hogescholen en gepensioneerde leraren. Maar we zetten ook in op begeleiding van de starters, met een mentor en een vakcollega als coach. Samen zorgen we voor een goed vangnet. Niet alleen zodat ze goed starten, maar ook willen blijven in onze school.”

“Het helpt ook niet hoe de buitenwereld kijkt naar onderwijs. Er moeten meer mensen positief kiezen voor het lerarenberoep. We moeten vaker vertellen hoe tof het is om in een school te werken. Want daar ben ik nog altijd van overtuigd.”

>> Directeur Sandra Flamen, directeur van Scholen Da Vinci in Sint-Niklaas, voelt de impact van het lerarentekort voor het eerst zo fel in haar scholen. Met haar team, de ouders en een portie creativiteit probeert ze voorlopig de gaten te vullen.

Foto Katoo Peeters